2S of 4S? That is the question!
De Porsche 964 Carrera was de eerste echte productie 911 die je kon bestellen met 4 wielaandrijving. Deze aandrijving dateert echter al van 1982, toen Porsche 4 wielaangedreven ‘rally raid’ auto’s maakte voor evenementen als de Parijs Dakar. Typerend voor Porsche, werd de 4 wielaandrijving al snel doorontwikkeld in 1984 met de 959 en uiteindelijk aangeboden op de productie 964 Carrera 4 coupe in 1989.
Ik heb vele Porsches gereden, zowel met 2- als wel met 4 wielaandrijving en wat mij opvalt is dat het verschil in rijgedrag op de weg moeilijk waarneembaar is. Het korte bochtgedrag verschilt wel. De 4 wielaandrijving voelt daarbij ‘zwaarder’ aan en dat komt omdat er ook koppel op de voorwielen komt die het stuurgedrag daarmee beïnvloeden. Ik denk dat een gemiddelde rijder het verschil nauwelijks zal voelen.
Wanneer je beide types echter wat meer tegen de limiet aan rijdt, zal je wel voelen dat de C2 wat behendiger of speelser aanvoelt. Het stuurgedrag is wat gevoeliger en je snijdt de bocht gevoelsmatig wat makkelijker scherper aan. De C4 is minder gevoelig (waarschijnlijk ook door het extra gewicht voorin) en wanneer je die meer tegen de limiet de bocht instuurt voelt het als wat meer ‘onderstuur’. Je wordt meer de bocht ingedrukt, maar hebt niet het gevoel dat je eruit wordt gedrukt. Sterker nog, het geeft een veilig gevoel, alsof je op een rails rijdt. Ik ben er ook van overtuigd dat de minder ervaren rijder dit, vooral op hoge snelheden, als een positieve eigenschap zal kenmerken.
De C2 stuurt in droge omstandigheden preciezer in, is met het gaspedaal te balanceren en zal uiteindelijk ook sneller blijken. Bij nat weer is de C4 echter in een groot voordeel. Wees met een C4 iets geduldiger en ga op een iets later moment in de bocht op het gas en de 911 trekt je door de bocht als op een rails.
Terwijl de C4 wel meer gewicht met zich meesleept, is dit in acceleratie, topsnelheid of verbruik niet echt merkbaar. Samenvattend denk ik dat het voor de meeste rijders het echt uitmaakt of het nu een 2- of 4 wielaandrijving betreft wanneer je de Porsche voor ‘normaal’ gebruik met af en toe een circuitdag inzet. Neem de beste 911 die je kunt vinden en of het nu een C2 of C4 wordt, de permanente glimlach is voor beide gegarandeerd. Ben je wel van plan de 911 serieus voor circuit of rally in te gaan zetten, dan ben je wel beter af met een C2. Rijd je ook met slecht weer, of in de winter, dan zal de C4 je een veiliger gevoel geven.
Wat betreft onderhoudskosten wordt er gezegd dat onderhoud aan een C4 beduidend duurder is. Ik ben daar niet van overtuigd. Natuurlijk is de kans dat 4 er iets kapot gaat aan 4 elektrische ramen groter dan aan 2, maar die gaan over het algemeen ook niet vaak stuk.
Ook in waarde ontlopen de C2 en C4 modellen elkaar niet echt. Dat is ook niet (meer) het geval tussen de zeer gewilde 993 (2)S en de 993 4S. De turbobrede 993-modellen hebben de looks van een 993 turbo (30 mm bredere achterschermen, dus totaal 6 cm breder), maar de motor van de standaard 993. Toch is er wel degelijk een groter verschil tussen deze 2 en 4 wiel aangedreven types. De 993S heeft namelijk alleen de looks en de 993 4S deelt ook het onderstel en de remmen van de turbo en bereikt hiermee absolute topwaarden wanneer het de vertraging van 100-0 km/h betreft. Dit doet de 4S in de helft van de tijd (2,6 s) die hij nodig heeft om van 0-100 te versnellen (5,3 s). De 4S werd ook standaard geleverd met 18inch velgen, terwijl dit een optie was op de 993 S.
Bij de introductie van de carrera 4S (modeljaar 1996) nam deze meteen een sportieve plek in tussen de 993 Carrera en de 993 turbo. Het model was erg geliefd en met zijn turbobrede looks en standaard motor was dit dan ook de betere ‘daily driver’ dan de 993 turbo. Evenals op alle 4 wiel aangedreven Porsches uit die tijd was tiptronic, de automatische transmissie van Porsche, ook niet beschikbaar op de 4S. Hier kwam verandering in toen in 1997 de 993S als uitloopmodel werd geïntroduceerd. Met haar mooie ranke heupen en ‘split grill’ op de motorklep was deze 2 wielaangedreven turbobrede 993 erg geliefd om haar elegante harmonieuze uiterlijk, maar ook bij de puristen die toch de voorkeur verlenen aan een 2 wiel aangedreven Porsche. Ook was het weer mogelijk dit type met tiptronic te bestellen. Wie dus turbobreed wilde rijden met de tiptronic, kwam automatisch op de 993 S terecht. Om die reden is het overgrote deel van dit model uitgeleverd met tiptronic. Een handgeschakelde 993 S is voor verzamelaars nu dan ook een van de meest gewilde modellen en om die reden ligt de prijs van een handgeschakelde 993 S nu al vaak hoger dan die van een 4S.
Ook voor mij zijn en blijven deze 2 modellen ‘wannahaves’. Momenteel heb ik van beide een topexemplaar in mijn collectie. Een 993 S met 98.000 kilometers op de teller, in de kleur Arctic Silver en een 993 4S met 99.000 kilometers op de teller, in de kleur Ocean Blue. Voor meer informatie over deze Porsches, klik hier.